Snap shoot

Snap shoot

Tuesday, November 16, 2010

Lactose Intolerance

Salam,

Entry kali ini berkaitan dgn bayi. Semua ibu2 yg mengandung pasti inginkn bayi yg sihat dn cergas minum Milo anda jadi sihat dn kuat. Selepas melahirkan, bayi anda akan dibawa kepada anda utk penyusuan yg pertama iaitu susu ibu. kenapa? sbb susu ibu adalah susu yang terbaik kerana mengandungi kolostrom yg diperlukan utk perkembangan sistem imun bayi. Namun begitu, ianya bergantung kepada keadaan kerana, ada juga bayi yg tidak dpt minum susu ibu kerana sebab2 tertentu. antaranya, ibu tidak sihat selepas melahirkan atau pun susu ibu tidak terhasil. Jadi, bayi akan diberikan susu formula utk proses pertumbuhan dn perkembangan bayi.
Namun begitu, ada dikalangan bayi yg tidak boleh bertoleransi dgn susu formula kerana akan mengalami simptom spt cirit-birit, muntah, angin dn senak perut (time ni, bayi akan menangis). Keadaan ini bukan berlaku sekali shj. ianya berlaku berulang kali. 
Bila anda bwk bayi anda jumpa doktor kanak2, doktor akan buat ujian dn doktor akan ckp 'anak puan xbole minum susu lembu. dia kena minum susu formula lain sbb dia xbole tolerate dgn susu lembu.' Keadaan ini dipanggil Lactose Intolerance.

Jom, kita baca berkenaan Lactose Intolerance

Lactose Intolerance, juga dikenali sbg kekurangan enzim laktase bermaksud, anda atau bayi anda tidak bole mencernakan laktosa yang ada pd produk tenusu dgn sempurna. Ia tidak merbahaya tetapi, simptom yg dialami membuatkan anda atau bayi anda tidak selesa. 

Masalah utama yg menyebabkan Lactose Intolerance ini adalah kekurangan laktase - enzim yg dikeluarkan oleh usus kecil anda. Kebanyakan individu mengandungi paras laktase yg rendah tetapi kebanyakannya tidak mengalami tanda2 awal dn simptom2. Seseorg individu akan didiagnos sbg Lactose Intolerance apabila mempunyai paras laktase yang rendah dn menunjukkan tanda2 awal dn simptom kepada Lactose intolerance.

Dengan menghadkan dn berhati2 semasa memilih makanan yg berasakn susu, anda bole mengawal simptom Lactose Intolerance
Tanda2 awal dn simptom kepada Lactose Intolerance biasanya bermula 30 minit hingga 2 jam selepas anda makan makanan atau minum minuman yg mengandungi laktosa. Tanda2 awal dn simptom yg biasanya berlaku adalah:
  • Cirit-birit
  • Loya
  • Abdominal cramps
  • Senak perut
  • Berangin
Symptoms are usually mild, but they may sometimes be severe. 

Secara normalnya, sel-sel pada dinding usus kecil anda akan mengeluarkan enzim laktase. Enzim laktase ini akan bergabung dgn molekul laktose yg terdapat pd makanan atau minuman yg berasaskn susu dan dipecahkan kepada 2 gula ringkas - glukosa dan galaktosa - dan akan diserap ke dalam salur darah.

Untuk individu yg kekurangan enzim laktase, pemecahan laktosa tidak berlaku dgn sempurna dan makanan yg tidak diproses itu akan dibawa ke usus besar, di mana bakteria usus akan berinteraksi dgn makanan atau minuman tersebut. Ini menyebabkan Lactose Intolerance - angin, senak perut dan cirit-birit.

3 jenis Lactose Intolerance:
Penuaan (Primary Lactose Intolerance)
Kebiasaannya badan anda akan menghasilkan enzim laktase yg byk semasa lahir dan peringkat kanak2 semasa susu merupakan makanan utama anda. penghasilan enzim laktase akan berkurangan apabila anda mula makan pelbagai jenis makanan dan kurang makan makanan atau minum minuman yang berasaskn susu. penurunan yg berkala ini akan menyumbang kepada simptom Lactose Intolerance.

Akibat sakit atau cedera (secondary Lactose Intolerance)
Ianya berlaku apabila usus kecil anda mengurangkan pengeluaran enzim laktase selepas sakit atau pembedahan atau akibat kecederaan pada usus kecil. Ia berlaku akibat daripada penyakit usus spt penyakit Celiac, radang usus dn Inflammatory Bowel Disease spt Crohn's Disease. Rawatan terhadap penyakit ini akan mengembalikan paras enzim laktase anda, mengurangkan kesan dn simptom dn ianya mengambil masa.

Sejak lahir (congenital Lactose Intolerance)
Ianya mungkin berlaku, tetapi jarang berlaku utk bayi dilahirkan dgn ketiadaan aktiviti enzim laktase. Keadaan ini merupakan keadaan turun temurun dan diwarisi yg dipanggil autosomal recessive. Ini bermaksud, kedua2 ibu dan ayah menyumbangkn gen kepada Lactose Intolerance. Bayi yang mengalami Lactose Intolerance sejak lahir, tidak dpt bertoleransi dgn susu ibu dan mengalami cirit-birit sejal lahir. Bayi Lactose Intolerance memerlukan lactose-free infant formulas
 
Camner nk kurangkan tanda2 awal dn simptom?

Hadkan makanan dan minuman yg berasaskan susu dan tenusu

Untuk sekian lama, produk tenusu merupakan cara yg paling mudah utk mendapatkan vitamin dn mineral terutamanya Kalsium. apabila anda menghadkan makanan dan minuman yg berasaskn susu dn tenusu, ini bermakna ada kekurangan Kalsium. Selain drp susu, Kalsium bole didapati drp sumber makanan yg lain spt: 
  • Almonds
  • Bok choy
  • Broccoli
  • Calcium-fortified products, such as breads and juices
  • Canned salmon
  • Kale
  • Milk substitutes, such as soy milk and rice milk
  • Oranges
  • Pinto beans
  • Rhubarb
  • Spinach
  • Tofu
Berhati2 semasa memilih produk tenusu
Tidak semestinya anda menjauhi makanan tenusu. kebanyakan individu yg mengalami
Lactose Intolerance masih bole menikmati produk susu dn tenusu tanpa mengalami simptom dn sekaligus membantu meningkatkan toleransi anda dgn produk tenusu dgn pengambilan yg berkala.

Tips utk mengurangkn simptom Lactose Intolerance
  • Pilih hidangan produk tenusu dgn sederhana - Hirup sedikit demi sedikit susu utk sekali minum. Hidangan yg sederhana membantu mengurangkan masalah perut.
  • Minum susu bersama makanan.Minum susu bersama makanan, berbanding minum susu shj kerana, ia akan melambatkan proses pencernaan laktosa dan mengurangkn simptom Lactose Intolerance.
  • Ber eksperimen dgn produk tenusu. Tidak semua produk tenusu mengandungi kauntiti laktosa yg sama. Cthnya Swiss or cheddar, mengandungi kuantiti laktosa yg sedikit dn tidak menyebabkan simptom. Anda mungkin bole bertoleransi dgn produk susu spt yogurt kerana bakteria yg digunakan semasa proses kultur mnghasilkn enzim yg memecahkan laktosa
  • Beli produk rendah laktosa atau lastose free

No comments:

Post a Comment