Snap shoot

Snap shoot

Tuesday, May 10, 2011

2nd Giveaway Makbed's Journal ~ Kisah Ibu


Mula-mula baca entry Makbed ni, aku rasa macam aku tak layak nak join. hihi... nak-nak lepas baca pengalaman kawan-kawan Makbed. lagi aku rasa tak layak langsung sebab mereka ada pengalaman mengandung dan bersalin. aku?  belum lg. hihihi...gatai. tapi, hati berkobar-kobar nak join. chaiyok..chaiyok!!!

Tetiba aku terbaca satu brief entry yg ditulis oleh LULU CALDINA mengenai pengalaman aunty dia. 

LULU CALDINA pun join gak!!
Bila sampai hari due, tanda-tanda kelahiran masih belum ada...  Kaki, tangan dah bengkak habis, tapi untie Nan masih gagah seperti wanita hamil lain... Hari due tu, Untie Nan diberi seminggu lagi untuk datang semula ke klinik... Nampaknya, kalau sampai minggu depan tu, usia kehamilan Untie Nan dah mencecah 41 minggu..

ooo...dia tulis pengalaman org lain. good..good...

dengan berbekalkan semangat juang yang tinggi untuk masuk GA Makbed, aku tengok balik syarat-syarat nk join GA Makbed....

Buat satu entri tentang pengalaman korang berhadapan dengan hal-hal kehamilan.
Tak kisah la, masa hamil, masa bersalin, masa pantang... 
Aku just nak share experience di samping dapat menambahramaikan lagi blogger-blogger dalam kategori berkahwin dan beranak-pinak dalam bloglist aku. 

Bagi yang bujang-bujang atau belum ada anak lagi, korang pun buleh join. 
Korang buleh je nak share pape pengalaman pasal pregnancy ataupun share pengalaman orang lain dalam entri tu. 
Misalnya, korang penah jaga mak dalam pantang ke, ataupun korang ada pengalaman tolong orang lain yang pregnant ke.

MAKA, dengan syarat berkenaan, aku ambil keputusan nak join GA Makbed. 

Dan

Kisah ini, tentang Ibu kami, ibu yang telah melahir dan membesarkan kami....dan diceritakan sendiri oleh ibu kami

Aku anak sulung
Masa mengandungkan aku, ibu ckp, ibu alah teruk. morning sickness everyday *anak sulung, hihihi... dan masa ngandungkan aku, ibu tak boleh makan mee kari. bukan takat mee kari, mee sup ker..mee jawa ker..mee bandung ker...asal yang ada mee, memang ibu tak boleh makan langsung. lepas makan, confirm muntah balik. masa ngandungkan aku jugak, ibu selalu cramp kat kaki belah kiri. dari paras punggung ke bawah. *ibu aku tak cukup kalsium ker?

dan

bila aku dah besar gini, memang aku tak suka dengan mee..melainkan mee goreng mamak. aku lebih suka mee hoon lagi. hihi..

Angah yang kedua,
masa ibu ngandungkan angah, setiap pagi, ibu mesti makan roti krim cicah kopi. MESTI! padahal, ibu bukan penggemar kopi sebab ibu akan migrain bila minum kopi. kadang-kadang, bau kopi je pun, dah buat ibu pening kepala. cuma, masa ngandungkan angah, ibu dengan kopi TAK DAPAT DIPISAHKAN.

dan

angah lebih suka makan roti daripada makan nasi. 
kopi????? aku kena tengok lagi. hahah..tak sure angah suka minum air ape.

Adik yg ketiga dan terakhir
masa ngandungkan adik, ibu suka memasak. asal balik keje jer...letak beg, buka tudung, ibu terus ke dapur dan memasak. buat minum petang. ada je resepi baru yang ibu akan coba jaya.

dan

adik aku bukan keje sebagai chef. hahahah...

Masa berpantang

ibu ckp, masa ibu berpantang dulu, ibu ikut pantang org Jawa *even nenek dan arwah atok bukan Jawa

sbb?

masa kat kampung dulu, jiran-jiran keliling rumah arwah atok dan nenek orang Jawa. so, terikut.

Berbengkung, berurut, minum air akar kayu, bertungku, tangsi, pakai param, mandi air daun sehari sekali, tak boleh tidur waktu siang...itu antara pantang yg ibu jalani dengan jayanya.

lagi best.... PANTANG 100 hari.

ibu ckp, memang rasa susah mula-mula pantang tu. makan berjaga. tak boleh minum dan makan sebarangan. tapi, hasilnya sekarang, bila aku jalan dengan ibu, orang ckp macam adik-beradik.

waaaaaaaaa......memang harus ikut pantang ini.




2 comments: