Snap shoot

Snap shoot

Wednesday, May 25, 2011

Lempeng nestum in the house

Wii..huu...

sejak tak sihat ni, bukan takat badan je tak sihat. perut aku pun tak sihat. 

ASYIK NAK MAKAN JER!!!!

risau aku. 

papepun, bersyukur. perut masih boleh terima segala jenis makanan. 

petang tadi, on the way balik rumah, perut aku dah berdondang sayang. padahal tengahari tadi aku dah makan burger Mc Chicken. tau la hari ni Buy 1 Free 1 Mc Chicken tu....tak kan aku nak makan 2 ketul sekali gus. kurang sopan tau! ;p

so, sambil melayan perut aku yang dah buat okestra simfoni kebangsaan ni, aku dok fikir, apa nak makan... 

TING!

makan lempeng lah.

erm....kena cepat balik. online nk cari resepi lempeng. manalah tau ada resepi lempeng lempang yang lain ker kan...bila aku google search, terjumpa satu resepi lempeng ni. nama resepi tu

Lempeng Oats

mana pulak aku nk cari oats kat rumah aku niiiiihhhhhhhhhhhhhh............

sambil jenguk-jenguk barang kat kabinet dapur ibu, aku nampak NESTUM. hihihi..idea sudah mari...

aku decide nak buat LEMPENG NESTUM

bahan-bahannyer

 1 cawan tepung gandum
 3/4 cawan nestum - nak lebih pun ok.
 1 biji telur
 1/2 sudu teh garam

cara-caranya:

sangat mudah dan cepat. korang campurkan je semua bahan kat atas, pastu masukkan 2-3 cawan air. kacau sampai adunan tu jadi seperti batter goreng pisang.

then, tuangkan 1 - 1 1/2 senduk adunan tu ke dalam kuali dan ratakan adunan tadi.
lebih elok kalau dapat guna kuali yang non-stick untuk masak sebab penggunaan minyak dapat dikurangkan.
kuali disembunyikan. hihi...

lempeng nestum tadi:
1. agak rapuh. maybe sebab aku guna putih telur je kot. yang kuning aku tak masukkan.
2. melekat di kuali sebab, tak de kuali non-stick. sob..sob..
3. perut aku lagi kuat berdondang sayang. 
4. kalau ada sambal tumis ikan bilis pun sodap ni... 

No comments:

Post a Comment