Snap shoot

Snap shoot

Tuesday, February 22, 2011

Kuih Gandus

Hola,,,,,

hari yang agak busy. xdan nk buka lappy td. la ni baru ada masa skit sebelum meneruskan kerja2 yang di bawa balik ke rumah..

tghari td, habis idea nk mkn kt mana. jemu dh agaknyer mkn kt kafe dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. kebetulan officemate nak g makan kt luar td, aku join sekali. kitorang g mkn kt Pasar Dato' Keramat. mkn ikan bakar. *sori ler, xdan nk snap gambo. lapo sgt dh time tu. terus mkn jer. dh nk abis baru teringat pasal gambo.hihik...

MMG BEST! HARGA BERPATUTAN.... *leh g lagi ni....hihi..

kebetulan makan kt situ, aku teringat masa aku praktikal tahun 2004, time tu bulan puasa. aku diperkenalkan dengan sejenis kuih yang dipanggil KUIH GANDUS. mula-mula tu, aku pelik gak dgr nama kuih ni. xprnh dgr pun. lepat pisang, seri muka, kuih lapis, kuih lopes..prnh le aku dgr. bila pakcik yg bwk aku g Pasar Dato' Keramat tu ckp, kuih ni mmg sedap...kalo bulan posa, beratur org beli kuih ni, so aku decide nk try rasa kuih ni. 

Kuih Gandus, aku rasa kuih ni kuih tradisional. jarang jumpa. mmg aku salute kat pakcik yang meniaga kuih ni. beliau masih mempertahankan kuih tradisional kita. 

korang pernah dgr x kuih ni? prnh tgk kuih nyer camner ghopa? hihi...

moh sini aku nk kongsi dgn korg.


rupa bentuk kuih gandus

the best part, is the filling....inti nenas. waaaaa...


sorry....a bit blurr

masa mula-mula aku sebut nama kuih ni, officemates aku pndg aku pelik jer. siap tanya 'kuih ape tu?'
rezeki betul arini bila pakcik yang menjual kuih gandus ni buka kedai dia. ~suka...
sebiji pakcik tu jual RM0.40. bagi aku harga tu ok la. besar pun besar. mkn pun dua tiga kali ngap baru abis...hihi...

salah sorg officemate aku beli kuih ni, nak rasa sebab tgk gaya aku ckp agaknya. beria ckp kuih ni sedap. ngeee... *mmg sedap pun.....

sampai ofis, diorg pakat-pakat mkn reramai.
nmpk je muka aku...diorg ckp

'SEDAP la wei..kuih td...'

hahahaha....mmg sedap. tak tipu...

kalo korg nk rasa, bole g Pasar Dato' Keramat. ada jual kt situ *bagi sesape yg duk area kl.
kalo yg duk jauh dr kl, kalo dtg kl, jgn lupa singgah Pasar Dato' Keramat. rasa kuih ni. *cewahhhh...dh mcm promoter pulak. hihi...

Nota kaki: teringat waktu meneman kwn membuat projek tentang kuih tradisional terengganu. adventure betul sbb xramai yg alert psl kuih tradisional.

2 comments:

  1. wwwooo... canteknye blog dia. rajin2 la update ek. jangan lupa taruk shoutbox. senang nak sign otograp bila masuk.


    er... buleh tak wat entry pasal kopi decaf ngan x decaf. makbed mmg suka kopi tapi nak tau apa bezanye dedua.

    ReplyDelete
  2. makbed ~

    mekacih...
    akan diusahakan khas utk makbed psl kopi decaf vs original.

    ReplyDelete