Snap shoot

Snap shoot

Friday, November 18, 2011

Faedah Bersenam

Morning all....

Bersenam? berapa orang yang bersenam? 

A) Setiap hari
B) 2 kali seminggu
C) 4 hingga 5 kali seminggu
D) Sekali seminggu
E) Langsung tak pernah

Haaaa..jawab..jawab..

pernah tak korang terfikir, kenapa kalau pergi jumpa doktor, antara ayat feveret doktor 

jaga makan dan jangan lupa bersenam

tapi, ada tak doktor cakap, kenapa pentingnya bersenam? aku tak salahkan doktor kalau doktor tak beritahu kenapa pentingnya bersenam. kalau doktor terang satu persatu kenapa pentingnya bersenam, mau sorang pesakit makan masa 3 jam woooo....tak pasal-pasal, pintu bilik doktor kena baling dengan kasut sebab pesakit ramai yang dah menunggu.

ok

di sini, aku senaraikan beberapa faedah kesihatan kepada kita semua apabila kita bersenam

Faedah Kesihatan Aktiviti Larian

1. Mengurangkan risiko penyakit jantung
Larian yang teratur dapat mengurangkan kemungkinan mengalami serangan jantung dengan lebih daripada 50%.

2. Mengurangkan risiko kencing manis
Ia juga terapi yang mudah dan senaman yang sihat bagi orang-orang yang menangani penagihan bahan manis dan membantu dalam pencegahan penyakit yang berkaitan.

3. Mengurangkan risiko strok dan kanser
Larian membantu untuk mengurangkan risiko kanser kolon, payudara, prostat dan pankreas, serta kemungkinan paru-paru dan kanser endometrium

4. Meningkat sistem imun
Larian meningkatkan metabolisme dan sistem pertahanan badan anda dan melambatkan penuaan 
sape-sape yang nak nampk awet muda, bolehlah cuba cara ni..hihi

*cuma, bagi mereka yang BARU SAHAJA MULA untuk bersenam, BERJALAN adalah yang terbaik kerana, larian merupakan senaman untuk kardio (jantung) anda. bila dah lama tak bersenam, kita tak tau keadaan kardio kita macam mana kan? jadi, eloklah bermula dengan BERJALAN LAJU. bukan jalan makan angin hokeyyy..bila kita dah rasa selesa dengan berjalan, then baru kita mula dengan LARIAN PERLAHAN atau dalam bahasa omputihnya SLOW JOG

Faedah Kesihatan Berbasikal

1. Memperbaiki kawalan tekanan darah
Pengusiaan atau penuaan menyebabkan otot mengecut, oleh itu aktiviti senaman yang jerap membantu mengekalkan dan membina jisim otot dan kepadatan.

2. Kadar berehat jantung (diastolik) yang lebih rendah
Berbasikal digalakkan untuk latihan jantung bagi menjadikannya lebih kuat beserta kadar rehat jantung yang lebih rendah.

3. Mencegah penyakit jantung
Semua faktor-faktor risiko yang membawa kepada serangan jantung dapat dikurangkan beserta serangan jantung lebih daripada 50%.

4. Manfaat kesihatan kardiovaskular
Aktiviti berbasikal yang kerap menguatkan otot pernafasan, membawa kepada pengudaraan yang lebih baik daripada paru-paru dan dengan itu mempunyai kesan positif ke atas pertukaran oksigen.

banyak lagi faedah yang didapati daripada bersenam. yang utamanya, jaga pemakanan dan bersenam secara betul. pilihan di tangan anda...

No comments:

Post a Comment