Snap shoot

Snap shoot

Thursday, November 10, 2011

Perginya seorang jururawat...Al-Fatihah

Sewaktu aku sedang menulis report di kaunter wad, kedengaran bunyi 'ding dong' yang menandakan akan ada pengumuman untuk 1 hospital. pengumuman tersebut berbunyi

'Code Blue..code blue..CCU 3' 
(Code blue adalah tanda untuk kes kecemasan yang kritikal)

dalam hati, bilik sebelah bilik pesakit aku...aku teruskan menulis report tanpa rasa apa-apa kerana sekejap lagi aku akan turun ke ICU jugak untuk follow up pesakit aku di katil CCU3A. sebaik sahaja aku sampai ke ICU, kelihatan ramai staff hosp berkerumun di bilik CCU 3A

Patient aku!!!!

tergamam sebentar bila lihat ramai staff nurse, ward clerk, Sister berkumpul di depan bilik CCU 3A sambil menitiskan air mata. rupa-rupanya code blue td untuk patient aku!

sedih

sayu

baru setahun lebih arwah kerja di hospital ni sebagai jururawat. aku tak kenal sangat dengan arwah. tengok muka aku cam. bila tgk nama, aku tak cam. arwah di masukkan ke ICU pada 6.11.11 bersamaan Hari Raya Aidiladha kerana demam panas dan arwah mengalami fits (sawan) yang teruk.

arwah dirujuk kepada dietitian untuk pemakanan melalui tiub. sewaktu hari raya aidiladha tempoh hari, aku ada terima panggilan telefon dari hosp. aku tak sempat nk jawab call kerana ada urusan lain di luar rumah. handphone aku tinggalkan di bilik. tak lama lepas tu, rakan sekerja menghantar message dan minta aku follow up kes sebab dia masih bercuti. naik cuti, aku follow up kes arwah sehingga hari ini.

sepanjang tempoh di bawah penjagaanku, arwah tolerate dengan feeding yang diberi. cuma arwah diletakkan dalam keadaan sedated sebab fits. semalam, sewaktu aku review feeding arwah, secara tiba-tiba tekanan darah arwah naik. aku panggil nurse yang bertugas dan sempat aku bisikkan pada arwah minta arwah selawat banyak-banyak dan aku sedekah ayat Kursi dan Fatihah untuk arwah walaupun aku tidak pasti cara itu berkesan atau tidak, dengan harapan ayat-ayat suci itu membantu untuk mengurangkan tekanan darah arwah.

dan hari ini, aku terkilan sebab tak sempat review arwah sewaktu arwah masih lagi bernyawa. arwah mula nazak pada jam 9.00 pagi. tekanan darah mula menurun dan tepat jam 12.20pm, arwah disahkan meninggal dunia pada usia 21tahun. ibu arwah pengsan 3 kali. bergenang air mata bila tengok abang arwah cium dahi arwah.

aku tak dapat nak fikir ayat ape yang aku nak tulis dalam fail arwah. akhirnya aku cuma tulis

Pronounced death at 12.20pm. Off Ryles Tube.

Al-Fatihah buat Nik Athirah bt Nik Mohamad. semoga kamu ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan tenanglah kamu di sana.



kepada rakan-rakan, jangan pandang remeh pada kesihatan korang. even setakat demam sahaja.

TOLONG MAKAN UBAT

kepada rakan-rakan yang ada anak kecil, jangan pandang remeh bila anak demam. bayi atau budak kecil lagi mudah kena fits.

2 comments: