Snap shoot

Snap shoot

Sunday, November 6, 2011

Restu...oh! restu..

Assalamualaikum...

Selamat Hari Raya Aidiladha...

untuk rakan-rakan yang melakukan ibadah korban..semoga pahala korban mengiringi perjalanan hidup kalian (eerrrr..betul ke ayat aku ni? huhu)

cuti sekolah dah nak dekat ni. SPM tinggal berapa minggu je lagi..eh! silap. beberapa hari je lagi. masa cuti sekolah ni lah banyak undangan perkahwinan dari rakan-rakan kan? tiap-tiap minggu penuh jer dengan undangan. dapur pun al-tutup lah. hihi..

Sebut pasal kahwin...aku nak share dengan kawan-kawan sebagai peringatan buat diri kita. Klik sini

Sebelum berkahwin, perkara utama yang perlu dicari adalah RESTU IBU dan AYAH...

kenapa?

1. dengan restu ibu bapa, insyaAllah kehidupan suami dan isteri diberkati Allah kerana, restu dan berkat ibu bapa adalah restu dan berkat Allah S.W.T

2. dengan restu ibu bapa, ikatan silaturrahim sentiasa harmoni. bukan setakat dengan family mertua, dengan family yang lain2 sekali. nak-nak kalau family yg ramai...ikatan silaturrahim tu lah yang nk dijaga. kalau tiada restu, macam mana ahli keluarga yang lain nak bereaksi bila berdepan sesama sendiri.

3. untuk isteri, bila mertua restu anda berkahwin dengan anak lelakinya, confirm, apa je resepi kegemaran anak lelakinya yang anda minta, sure dapat. hihi...untuk suami, bila mertua restu anda berkahwin dengan anak perempuannya, itu adalah bonus untuk anda kerana anda terpilih untuk menjaga kebajikan anak perempuan mereka. cuma, jangan ingat bila mertua dah restu, mertua akan lepas tangan camtu jer...

4. perkahwinan yang direstui mertua, andai kata ada salah faham antara salah faham, mertualah tempat rujukan. kalau tak de restu, kat mana kita nak ngadu? kawan-kawan? facebook? twitter? fikirlah sendiri yer...ada kawan-kawan yang boleh jadi tempat kita ngadu..tapi, sampai bila? kawan-kawan pun ada masalah mereka sendiri. menjadi pendengar yang baik, insyaAllah, itu kawan-kawan boleh lakukan.

andai kata tiada restu dari pihak ibu bapa even sejak dari berkawan atau bercinta, pilihan yang terbaik untuk anak ~ pilihlah ibu bapa dan untuk pasangan ~ undur diri

kita mengalah bukan bererti kita kalah. anggaplah Allah masih belum menyediakan kita untuk ke alam perkahwinan. ingatlah bahawa adalah yang lebih baik Allah dah susun untuk hidup kita di masa akan datang. ingatlah bahawa pandangan mata ibu dan ayah kita telah melihat jauh ke masa hadapan berbanding kita yang pandangan sekadar terhad semasa di alam percintaan sahaja. ini adalah kurniaan Allah kepada ibu dan ayah. pengorbanan anda insyaAllah akan dibalas dengan balasan yang lebih setimpal.

Ujian dan dugaan yang diberi menunjukkan Allah sayang kepada kita dan Allah tahu kita mampu menghadapinya. sabar dan tenang.

No comments:

Post a Comment